Regulamin II Edycji Konkursu Wiedzy Ekologicznej
"Bioróżnorodność i formy ochrony przyrody
w Polsce"
1. Organizatorem konkursu jest Białowieski Park Narodowy,
adres siedziby parku: ul. Park Pałacowy 5, 17-230 Białowieża, organizacjami
współpracującymi są: parki narodowe, parki krajobrazowe, ośrodki
doskonalenia nauczycieli, ośrodki edukacji i informacji ekologicznej
2. Konkurs adresowany jest do uczniów szkół gimnazjalnych:
-
współpracujących z parkami narodowymi
-
współpracujących z parkami krajobrazowymi,
ośrodkami edukacji ekologicznej, ośrodkami informacji i edukacji
ekologicznej
-
wszystkich innych zainteresowanych szkół
3. Celami konkursu są:
-
zapoznanie z walorami przyrodniczymi polskich parków narodowych
i krajobrazowych, w szczególności z różnorodnością geologiczną
-
zapoznanie z formami ochrony przyrody w Polsce
-
uwrażliwienie na problemy ochrony środowiska i wszystkich
jego elementów
-
podniesienie świadomości ekologicznej
4. Konkurs przebiega w trzech etapach:
-
etap szkolny (przebiegający w szkołach, które zgłosiły chęć uczestnictwa
w konkursie)
-
etap wojewódzki (przebiegający w parkach narodowych i krajobrazowych, i innych
ośrodkach, które pełnią funkcję wojewódzkich ośrodków koordynujących),
-
etap ogólnopolski (przebiegający w Białowieskim Parku Narodowym)
5. Etap szkolny przeprowadzą komisje szkolne, w dniu 25
października 2007.
6. Etap wojewódzki
przeprowadzą komisje wojewódzkie w ośrodkach wojewódzkich - parkach
narodowych, krajobrazowych i innych ośrodkach
pełniących funkcję koordynatorów wojewódzkich , w terminie
do
15 grudnia 2007 roku.
7.
Etap ogólnopolski przeprowadzi komisja konkursu w
ośrodku koordynującym - w Białowieskim
Parku
Narodowym, w Białowieży, w dniu 6 maja 2008 roku.
8.
Konkurs objęty będzie patronatami honorowymi kuratoriów i innych instytucji
(złożono
wnioski).
Informacje szczegółowe dotyczące poszczególnych etapów
Etap szkolny
-
Część
teoretyczna polega na przystąpieniu do testu, będącego zestawem
dwudziestu pięciu pytań o tematyce ekologicznej (tematyka
z zakresu klas: I-III szkoły gimnazjalnej). Zestaw
pytań przygotowuje w swojej
siedzibie główny koordynator konkursu - Białowieski
Park Narodowy, następnie rozprowadza testy do ośrodków wojewódzkich.
Ośrodki rozprowadzają
testy wśród szkół, które zgłosiły udział w
konkursie, testy
przeprowadzane są we wszystkich szkołach w dniu 25
października 2007 roku. W terminie
do dnia 10 listopada 2007 roku nauczyciele
zobowiązani są do oceny testów i podania wyników, w formie protokołów
(wzór protokołu
przekazuje
koordynator ogólnopolski), koordynatorom wojewódzkim.
-
Uczestnicy
etapów szkolnych otrzymują dyplomy zaświadczające o uczestnictwie
w konkursie.
-
Finaliści etapów szkolnych otrzymują materiały edukacyjne dotyczące
walorów przyrodniczych
parku w swoim regionie
(jeśli istnieje możliwość,
zostają zaproszeni na szkolenia warsztatowe
organizowane przez ośrodki wojewódzkie, które
powinny zorganizować szkolenia
do 30 listopada
2007 roku).
Etap wojewódzki
-
Do
etapu wojewódzkiego (odbywającego się w terminie do 15
grudnia 2007 roku) zakwalifikowani są uczniowie
(maksymalnie po pięć osób
z każdej szkoły uczestniczącej w konkursie)
- finaliści pięciu pierwszych miejsc etapów szkolnych
(którzy udzielili
poprawnych
odpowiedzi na co najmniej 80% pytań).
-
Etap wojewódzki będzie składał się z dwóch części:
praktycznej i teoretycznej.
Część praktyczna będzie polegała na wykonaniu jednego z niżej
wymienionych zadań:
- "Historia geologiczna
mojej najbliższej okolicy" -
album fotograficzny lub prezentacja multimedialna;
- "Poszukiwanie i inwentaryzacja
pomników przyrody nieożywionej
w mojej najbliższej okolicy" -
prezentacja multimedialna;
- "Zbiorowiska roślinne charakterystyczne
dla regionu" -
praca badawcza w formie pisemnej*
Prace powinny zawierać fotografie,
opisy przedstawianych elementów
przyrodniczych oraz ogólną
charakterystykę
przyrodniczą danego regionu.
Prace oceniają nauczyciele
(ocena w skali sześciostopniowej).
Uczniowie którym zaliczono
zadania praktyczne, mogą przystąpić
do testu, będącego
zestawem dwudziestu pięciu
pytań, dotyczących walorów
przyrodniczych danego regionu
oraz zagadnień ekologicznych.
Test przeprowadzają
koordynatorzy wojewódzcy.
-
W
terminie do 31 grudnia 2007 roku koordynatorzy
wojewódzcy zobowiązani są do oceny testów, zadań i
podania wyników,
w formie protokołów,
koordynatorowi.
-
Finaliści etapu wojewódzkiego otrzymują dyplomy, pozostali uczestnicy
zaświadczenia o uczestnictwie
w konkursie.
Etap ogólnopolski
-
Do
etapu ogólnopolskiego, odbywającego się w siedzibie Białowieskiego
Parku Narodowego, zakwalifikowani są uczniowie-finaliści
trzech pierwszych miejsc etapów wojewódzkich.
-
Etap
ogólnopolski będzie polegał na przystąpieniu do testu, opracowanego
przez pracowników Białowieskiego
Parku Narodowego, we współpracy
z koordynatorami wojewódzkimi, będącego zestawem
pięćdziesięciu pytań, dotyczących walorów przyrodniczych wszystkich
parków oraz zagadnień
ekologicznych. Ogłoszenie wyników odbędzie w dniach:
5-7 maja 2008 roku.
-
Laureaci etapu ogólnopolskiego (trzech pierwszych miejsc) otrzymają
nagrody rzeczowe (np. aparaty cyfrowe, odtwarzacze
DVD), natomiast
uczniowie, którzy zajęli dziesięć pierwszych miejsc
będą zaproszeni na letni obóz młodych naukowców.
*
Praca badawcza powinna zawierać:
- opis
dwóch zbiorowisk roślinnych
- rodzaj
gleby, na którym występuje dane zbiorowisko
- charakterystyczne
dla zbiorowiska gatunki roślin, których występowanie udokumentowane
jest zdjęciami lub rysunkami własnego
autorstwa
Przedstawienie
wyników pracy badawczej powinno być wykonane, wg poniższego wzoru,
na sześciu oddzielnych kartkach formatu A4 jednostronnie i zawierać
krótki, precyzyjny tekst (czcionka 14 pkt lub większa) oraz ilustracje.
Strona 1
Tytuł (drukowane
litery, czcionka 26 pkt);
Autor, klasa, szkoła, opiekun
Streszczenie (krótkie omówienie wyników)
Wstęp (podstawowe założenia i jasne uzasadnienie
celowości podjętych badań)
Strona 2
Materiał i metody (opis badanych obiektów i zastosowanych metod,
położenie terenu,
daty prowadzenia
badań,
dokumentacja fotograficzna
lub schematy rysunkowe)
Strona
3 i 4
Wyniki (przedstawione
w zwięzłej i przejrzystej formie, np. wykresów lub schematów,
rysunki lub
fotografie powinny posiadać
tytuł i czytelną formę)
Strona
5
Dyskusja (podsumowanie
pracy i interpretacja uzyskanych wyników w odniesieniu do
danych z piśmiennictwa)
Strona
6
Dyskusja
c.d.
Piśmiennictwo (ponumerowana lista
wszystkich pozycji cytowanych
w pracy, zamieszczonych
w porządku alfabetycznym
nazwisk pierwszych
autorów)
|