W 2013 roku w Białowieskiemu Parku Narodowym udało się zakończyć prawie wszystkie prace
modernizacyjne małych obiektów infrastruktury turystycznej.
Prace trwały od wiosny do zimy i były finansowane z dwóch źródeł tj.
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz ze
środków Funduszu Leśnego. Dzięki dotacji z tych dwóch źródeł udało się
przeprowadzić następujące prace:
1. Modernizacja i konserwacja wiat turystycznych wraz z
remontem ogrodzeń wokół tych obiektów (w sumie 10 obiektów). Została
przeprowadzona konserwacja obiektów polegająca na wymianie uszkodzonych
elementów i konserwacji powłok ochronnych. W obiektach takich jak punkt
obserwacyjny w ostoi żubrów zostało wykonane nowe ogrodzenie. Nowego wyglądu
nabrało miejsce ogniskowe Zamosze, gdzie wiaty przeszły gruntowny remont.
2. Modernizacja Szlaku Carska Tropina. Na szlaku zostały
wymienione na nowe wszystkie kładki, które ułatwiają przejście przez bardziej
podmokłe odcinki szlaku (łącznie 302 mb). Został wykonany nowy mostek nad rzeką
Przedzielną, w innym miejscu, gdyż w szlak środkowym odcinku zmienił swój przebieg
– dotychczas prowadził linią oddziałową w oddziale 190D, a teraz biegnie przez
jego środek i pokrywa się w pełni z przebiegiem dawnej carskiej drogi. Wiosną
poruszając się tym szlakiem na pewno napotkamy sporo błota – prosimy o
wyrozumiałość. Konieczność dostarczenia materiału na budowę kładek spowodowała,
że w niektórych miejscach nawierzchnia poza kładkami została uszkodzona.
Jednocześnie przypominamy że szlak Carska Tropina jest szlakiem pieszym i obowiązuje
na nim zakaz poruszania się rowerem.
3. Kładki na Wilczym Szlaku. Również na Wilczym Szlaku obie
kładki, które były ostatnio zamknięte ze względu na zły stan techniczny,
zostały rozebrane i wykonane od nowa. Pierwsza kładka w oddziale 161D prowadzi
przez ols na odcinku 127 m, druga o długości blisko 200 m w oddziale 194C
ukazuje łęg, ols i fragment grądu. Druga kładka jest powiązana ze ścieżką edukacyjną
4. Ścieżka edukacyjna „Przez trzy zbiorowiska". Ścieżka
zastąpiła wcześniej już istniejącą w tej części Parku ścieżkę edukacyjną „Co w
lesie piszczy?". Nowa ścieżka, prowadząc przez trzy zbiorowiska leśne, zapoznaje
z procesami w nich zachodzącymi, gatunkami, które możemy tu spotkać oraz wieloma
innymi ciekawostkami. Wszystkie informacje zostały zawarte na nowych tablicach
edukacyjnych przygotowanych w formie książki – jest ich 12.
5. Kładka w obszarze ochrony ścisłej. Została zmodernizowana
kładka w obszarze ochrony ścisłej na głównej trasie turystycznej. Nowa kładka o
długości 404 mb pokrywa się w swym przebiegu z wcześniej istniejącą kładką.
Dzięki niej turyści mogą podziwiać jeden z ładniejszych fragmentów naturalnego
olsu, jaki spotykamy w Puszczy Białowieskiej, a dalej kładka prowadzi do popularnego wykrotu.
6. Na parkingu przed Kosym Mostem, skąd można wyruszać w głąb
północnej części BPN została postawiona toaleta. Pomimo częstego serwisu
toalety wszystkich odwiedzających prosimy o zachowania czystości, tak by z
toalety mogły korzystać również inne osoby (toaleta zafunkcjonowała w ramach
projektu pilotowanego przez PTOP).
7. Zostało odnowione oznakowanie wszystkich szlaków
turystycznych biegnących przez teren Parku, a w celu łatwiejszej komunikacji
ustawione zostały tabliczki kierunkowe z informacją o odległości do
charakterystycznych punktów. Nowe oznakowanie uwzględnia korektę szlaku Carska
Tropina – wcześniej szlak przebiegał liniami oddziałowymi w oddziale 190D, a
teraz biegnie przez jego środek i w pełni pokrywa się z przebiegiem dawnej carskiej drogi.
W 2014 roku na terenie BPN planowane są następujące działania:
– odbudowa wieży widokowej w uroczysku Kosy Most,
– remont obiektu turystycznego Filipówka.
Po ich wykonaniu można będzie powiedzieć, iż prace związane z
modernizacją obiektów małej infrastruktury turystycznej na terenie BPN zostaną zakończone.
Wszystkich odwiedzających Park zapraszamy do przesyłania konstruktywnych
uwag dotyczących nowych obiektów infrastruktury turystycznej na adres
nadleśniczego Andrzeja Karczewskiego, e-mail:
Ten adres e-mail jest chroniony przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
Andrzej Karczewski
|