Strona g³ówna
Edukacja w muzeum

Edukacja w muzeum |
![]() |
Muzeum Przyrodniczo-Le¶ne Bia³owieskiego Parku Narodowego znane jest w Polsce przede wszystkim z innowacyjnej ekspozycji sta³ej, na której w sposób atrakcyjny prezentowane s± zbiory przyrodnicze z dziedziny zoologii, botaniki, historycznego u¿ytkowania Puszczy. Szczególnie silnie akcentowane s± procesy ekologiczne charakterystyczne dla Bia³owieskiego Parku Narodowego. Odwiedzaj±ce nas grupy przedszkolaków, uczniów szkó³ podstawowych, gimnazjów i liceów zapraszamy do skorzystania z proponowanych przez pracowników Muzeum zajêæ edukacyjnych realizowanych na ekspozycji sta³ej w salce edukacyjnej. - czas trwania – 1 godzina zegarowa (do uzgodnienia), - cena – wg cennika za zajêcia edukacyjne + op³ata za bilety wstêpu, - maksymalna ilo¶æ uczestników – do 25 osób, - UWAGA: Konieczne jest wcze¶niejsze ustalenie terminu (co najmniej 2 tygodnie wcze¶niej) i tematu lekcji. Prosimy o kontakt z pracownikami merytorycznymi muzeum, którzy potwierdz± przyjêcie zg³oszenia. 1. ZWIEDZANIE EKSPOZYCJI STA£EJ Z PRACOWNIKIEM MUZEUM, PODSUMOWANIE INFORMACJI W OPARCIU O PAKIET EDUKACYJNY . 2. GRY EDUKACYJNE W MUZEUM Muzeum to nie tylko lekcje i zwiedzanie z przewodnikiem. Proponujemy naukê przez zabawê. Na pewno ³atwiej zapamiêtaæ zdobyt± wiedzê uczestnicz±c w grach muzealnych. Spróbujcie! - Wyprawa w g³±b Puszczy – to gra planszowa, w czasie której uczestnicy wykonuj± zadania na ekspozycji sta³ej, zapoznaj±c siê w ten sposób z najciekawszymi eksponatami przyrodniczymi. - Na tropach przesz³o¶ci – na poszukiwanie zapomnianych zawodów wybieramy siê z m³odym bartnikiem Filimonem, poznaj±c przy tym pracê strzelców, osoczników, bartników i drwali w Puszczy Bia³owieskiej. - Czytamy dzieciom – najm³odszym go¶ciom w czasie zapoznawania siê z ekspozycj± sta³± Muzeum czytamy fragmenty ksi±¿ek, tekstów opowiadaj±cych o niezwyk³ej przyrodzie Puszczy Bia³owieskiej i mieszkaj±cych tu ludziach. Krótkie teksty koñcz± siê zagadk±. Dzieci szukaj± odpowiedzi samodzielnie przygl±daj±c siê konkretnym dioramom. 3. LEKCJE MUZEALNE Tematy: 1. Zajêcia dla osób niepe³nosprawnych: ¦wiat natury (ekspozycja sta³a Muzeum Przyrodniczo-Le¶nego). Czas trwania: 60 min. Na ¿yczenie grup zorganizowanych przeprowadzamy zajêcia dla osób niepe³nosprawnych (niewidz±cych, niedos³ysz±cych, niesprawnych ruchowo). Spotkanie ma formu³ê warsztatu po³±czonego ze zwiedzaniem. Zajêcia dla uczestników sk³adaj± siê z trzech czê¶ci: komentarza s³ownego o naturalnej przyrodzie, prezentacji wybranych gatunków na podstawie eksponatów z ró¿nych grup systematycznych (dotyk) oraz wys³uchania nagrañ d¼wiêkowych. 2. Grupy przedszkolne i klasy I–III szko³y podstawowej. Czas trwania ok. 30 min. - Pierwsza wizyta w muzeum. Zapoznanie dzieci z podstawowymi zagadnieniami w muzeum. Oswojenie ich, poprzez zabawê, z przestrzeni± muzeum i jego zadaniami: prezentowanie tego, co nie zawsze uda siê zobaczyæ w lesie. - Zabawy zwierz±t w chowanego. Zaprezentowanie uczestnikom metod, jakimi pos³uguj± siê zwierzêta, ¿eby ukryæ siê w lesie oraz ¿eby zdobyæ po¿ywienie. Podczas warsztatu plastycznego dzieci wykonuj± portrety zwierz±t. - Kolory przyrody. Omówienie charakterystycznych kolorów, jakie wystêpuj± w przyrodzie, ze zwróceniem uwagi na odmiany kolorystyki np.: ro¶lin (zieleñ ¶wie¿a, soczysta, jesienna) nieba, ¶niegu. Podczas warsztatu plastycznego nauka mieszania kolorów i tworzenia barw pochodnych. - Nasi przodkowie z Puszczy. Zaprezentowanie dzieciom ró¿nych przyk³adowych zawodów, jakie wykonywali nasi przodkowie w Puszczy. 3. Klasy IV–VI szko³y podstawowej. Czas trwania: 30 min. - Lekcja eliksirów. Celem zajêæ jest omówienie ro¶lin zielnych i ich wykorzystania przez ludzi. - Czy w lesie s± szkodniki? Celem zajêæ jest zapoznanie uczniów z pojêciem szkodnika oraz wyja¶nienie, dlaczego poszczególne gatunki traktuje siê jako „szkodniki”, inne jako „po¿yteczne”. Wyk³ad na ekspozycji sta³ej po³±czony z prezentacj± kilkunastu gatunków owadów. - Dzieje polowañ w Puszczy. Przedstawienie historii puszczy, jako ³owiska w³adców i znaczenie tego faktu dla ochrony przyrody. Omówienie sposobów polowañ. 4. Gimnazjum. Czas trwania: 60 min. - Las naturalny, las gospodarczy. Celem zajêæ jest omówienie zasadniczych ró¿nic w strukturze lasu i wynikaj±cych z tego konsekwencji. - Niezwyk³a Puszcza. Przedstawienie historii puszczy, jako unikalnego miejsca przyrodniczego, jako ³owiska w³adców. Znaczenie tego faktu dla ochrony przyrody. Omówienie sposobów polowañ. - Czy w lesie s± szkodniki? Celem zajêæ jest zapoznanie uczniów z pojêciem szkodnika oraz wyja¶nienie, dlaczego poszczególne gatunki traktuje siê jako „szkodniki”, inne jako „po¿yteczne”. Wyk³ad na ekspozycji sta³ej po³±czony z prezentacj± kilkunastu gatunków owadów.
|