Strona główna Edukacja w muzeum
Edukacja w muzeum |
Muzeum Przyrodniczo-Leśne Białowieskiego Parku Narodowego znane jest w Polsce przede wszystkim z innowacyjnej ekspozycji stałej, na której w sposób atrakcyjny prezentowane są zbiory przyrodnicze z dziedziny zoologii, botaniki, historycznego użytkowania Puszczy. Szczególnie silnie akcentowane są procesy ekologiczne charakterystyczne dla Białowieskiego Parku Narodowego. Odwiedzające nas grupy przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów zapraszamy do skorzystania z proponowanych przez pracowników Muzeum zajęć edukacyjnych realizowanych na ekspozycji stałej w salce edukacyjnej. - czas trwania – 1 godzina zegarowa (do uzgodnienia), - cena – wg cennika za zajęcia edukacyjne + opłata za bilety wstępu, - maksymalna ilość uczestników – do 25 osób, - UWAGA: Konieczne jest wcześniejsze ustalenie terminu (co najmniej 2 tygodnie wcześniej) i tematu lekcji. Prosimy o kontakt z pracownikami merytorycznymi muzeum, którzy potwierdzą przyjęcie zgłoszenia. 1. ZWIEDZANIE EKSPOZYCJI STAŁEJ Z PRACOWNIKIEM MUZEUM, PODSUMOWANIE INFORMACJI W OPARCIU O PAKIET EDUKACYJNY . 2. GRY EDUKACYJNE W MUZEUM Muzeum to nie tylko lekcje i zwiedzanie z przewodnikiem. Proponujemy naukę przez zabawę. Na pewno łatwiej zapamiętać zdobytą wiedzę uczestnicząc w grach muzealnych. Spróbujcie! - Wyprawa w głąb Puszczy – to gra planszowa, w czasie której uczestnicy wykonują zadania na ekspozycji stałej, zapoznając się w ten sposób z najciekawszymi eksponatami przyrodniczymi. - Na tropach przeszłości – na poszukiwanie zapomnianych zawodów wybieramy się z młodym bartnikiem Filimonem, poznając przy tym pracę strzelców, osoczników, bartników i drwali w Puszczy Białowieskiej. - Czytamy dzieciom – najmłodszym gościom w czasie zapoznawania się z ekspozycją stałą Muzeum czytamy fragmenty książek, tekstów opowiadających o niezwykłej przyrodzie Puszczy Białowieskiej i mieszkających tu ludziach. Krótkie teksty kończą się zagadką. Dzieci szukają odpowiedzi samodzielnie przyglądając się konkretnym dioramom. 3. LEKCJE MUZEALNE Tematy: 1. Zajęcia dla osób niepełnosprawnych: Świat natury (ekspozycja stała Muzeum Przyrodniczo-Leśnego). Czas trwania: 60 min. Na życzenie grup zorganizowanych przeprowadzamy zajęcia dla osób niepełnosprawnych (niewidzących, niedosłyszących, niesprawnych ruchowo). Spotkanie ma formułę warsztatu połączonego ze zwiedzaniem. Zajęcia dla uczestników składają się z trzech części: komentarza słownego o naturalnej przyrodzie, prezentacji wybranych gatunków na podstawie eksponatów z różnych grup systematycznych (dotyk) oraz wysłuchania nagrań dźwiękowych. 2. Grupy przedszkolne i klasy I–III szkoły podstawowej. Czas trwania ok. 30 min. - Pierwsza wizyta w muzeum. Zapoznanie dzieci z podstawowymi zagadnieniami w muzeum. Oswojenie ich, poprzez zabawę, z przestrzenią muzeum i jego zadaniami: prezentowanie tego, co nie zawsze uda się zobaczyć w lesie. - Zabawy zwierząt w chowanego. Zaprezentowanie uczestnikom metod, jakimi posługują się zwierzęta, żeby ukryć się w lesie oraz żeby zdobyć pożywienie. Podczas warsztatu plastycznego dzieci wykonują portrety zwierząt. - Kolory przyrody. Omówienie charakterystycznych kolorów, jakie występują w przyrodzie, ze zwróceniem uwagi na odmiany kolorystyki np.: roślin (zieleń świeża, soczysta, jesienna) nieba, śniegu. Podczas warsztatu plastycznego nauka mieszania kolorów i tworzenia barw pochodnych. - Nasi przodkowie z Puszczy. Zaprezentowanie dzieciom różnych przykładowych zawodów, jakie wykonywali nasi przodkowie w Puszczy. 3. Klasy IV–VI szkoły podstawowej. Czas trwania: 30 min. - Lekcja eliksirów. Celem zajęć jest omówienie roślin zielnych i ich wykorzystania przez ludzi. - Czy w lesie są szkodniki? Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z pojęciem szkodnika oraz wyjaśnienie, dlaczego poszczególne gatunki traktuje się jako „szkodniki”, inne jako „pożyteczne”. Wykład na ekspozycji stałej połączony z prezentacją kilkunastu gatunków owadów. - Dzieje polowań w Puszczy. Przedstawienie historii puszczy, jako łowiska władców i znaczenie tego faktu dla ochrony przyrody. Omówienie sposobów polowań. 4. Gimnazjum. Czas trwania: 60 min. - Las naturalny, las gospodarczy. Celem zajęć jest omówienie zasadniczych różnic w strukturze lasu i wynikających z tego konsekwencji. - Niezwykła Puszcza. Przedstawienie historii puszczy, jako unikalnego miejsca przyrodniczego, jako łowiska władców. Znaczenie tego faktu dla ochrony przyrody. Omówienie sposobów polowań. - Czy w lesie są szkodniki? Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z pojęciem szkodnika oraz wyjaśnienie, dlaczego poszczególne gatunki traktuje się jako „szkodniki”, inne jako „pożyteczne”. Wykład na ekspozycji stałej połączony z prezentacją kilkunastu gatunków owadów.
|