Strona g³ówna arrow Edukacja w muzeum
Edukacja w muzeum Drukuj

Muzeum Przyrodniczo-Le¶ne Bia³owieskiego Parku Narodowego znane jest w Polsce przede wszystkim z innowacyjnej ekspozycji sta³ej, na której w sposób atrakcyjny prezentowane s± zbiory przyrodnicze z dziedziny zoologii, botaniki, historycznego u¿ytkowania Puszczy. Szczególnie silnie akcentowane s± procesy ekologiczne charakterystyczne dla Bia³owieskiego Parku Narodowego.

Odwiedzaj±ce nas grupy przedszkolaków, uczniów szkó³ podstawowych, gimnazjów i liceów zapraszamy do skorzystania z proponowanych przez pracowników Muzeum zajêæ edukacyjnych realizowanych na ekspozycji sta³ej w salce edukacyjnej.
 -  czas trwania – 1 godzina zegarowa (do uzgodnienia),
 -  cena – wg cennika za zajêcia edukacyjne + op³ata za bilety wstêpu,
 -  maksymalna ilo¶æ uczestników – do 25 osób,
 -  UWAGA: Konieczne jest wcze¶niejsze ustalenie terminu (co najmniej 2 tygodnie wcze¶niej) i tematu lekcji.
    Prosimy o kontakt z pracownikami merytorycznymi muzeum, którzy potwierdz± przyjêcie zg³oszenia.


1. ZWIEDZANIE EKSPOZYCJI STA£EJ Z PRACOWNIKIEM MUZEUM, PODSUMOWANIE INFORMACJI W OPARCIU
    O PAKIET EDUKACYJNY .

2. GRY EDUKACYJNE W MUZEUM
Muzeum to nie tylko lekcje i zwiedzanie z przewodnikiem. Proponujemy naukê przez zabawê. Na pewno ³atwiej zapamiêtaæ zdobyt± wiedzê uczestnicz±c w grach muzealnych. Spróbujcie!
    -   Wyprawa w g³±b Puszczy – to gra planszowa, w czasie której uczestnicy wykonuj± zadania na ekspozycji sta³ej,         zapoznaj±c siê w ten sposób z najciekawszymi eksponatami przyrodniczymi.
    -   Na tropach przesz³o¶ci – na poszukiwanie zapomnianych zawodów wybieramy siê z m³odym bartnikiem Filimonem,         poznaj±c przy tym pracê strzelców, osoczników, bartników i drwali w Puszczy Bia³owieskiej.
    -   Czytamy dzieciom – najm³odszym go¶ciom w czasie zapoznawania siê z ekspozycj± sta³± Muzeum czytamy
        fragmenty ksi±¿ek, tekstów opowiadaj±cych o niezwyk³ej przyrodzie Puszczy Bia³owieskiej i mieszkaj±cych
        tu ludziach. Krótkie teksty koñcz± siê zagadk±. Dzieci szukaj± odpowiedzi samodzielnie przygl±daj±c siê konkretnym
        dioramom.

3. LEKCJE MUZEALNE

Tematy:
1. Zajêcia dla osób niepe³nosprawnych:
¦wiat natury (ekspozycja sta³a Muzeum Przyrodniczo-Le¶nego).
Czas trwania: 60 min.
Na ¿yczenie grup zorganizowanych przeprowadzamy zajêcia dla osób niepe³nosprawnych (niewidz±cych, niedos³ysz±cych, niesprawnych ruchowo).
Spotkanie ma formu³ê warsztatu po³±czonego ze zwiedzaniem. Zajêcia dla uczestników sk³adaj± siê z trzech czê¶ci: komentarza s³ownego o naturalnej przyrodzie, prezentacji wybranych gatunków na podstawie eksponatów z ró¿nych grup systematycznych (dotyk) oraz wys³uchania nagrañ d¼wiêkowych.

2. Grupy przedszkolne i klasy I–III szko³y podstawowej.
    Czas trwania ok. 30 min.
    -   Pierwsza wizyta w muzeum. Zapoznanie dzieci z podstawowymi zagadnieniami w muzeum. Oswojenie ich,
        poprzez zabawê, z przestrzeni± muzeum i jego zadaniami: prezentowanie tego, co nie zawsze uda siê zobaczyæ
        w lesie.
    -   Zabawy zwierz±t w chowanego. Zaprezentowanie uczestnikom metod, jakimi pos³uguj± siê zwierzêta, ¿eby
        ukryæ siê w lesie oraz ¿eby zdobyæ po¿ywienie. Podczas warsztatu plastycznego dzieci wykonuj± portrety zwierz±t.
    -   Kolory przyrody. Omówienie charakterystycznych kolorów, jakie wystêpuj± w przyrodzie, ze zwróceniem uwagi na
        odmiany kolorystyki np.: ro¶lin (zieleñ ¶wie¿a, soczysta, jesienna) nieba, ¶niegu. Podczas warsztatu plastycznego
        nauka mieszania kolorów i tworzenia barw pochodnych.
    -   Nasi przodkowie z Puszczy. Zaprezentowanie dzieciom ró¿nych przyk³adowych zawodów, jakie wykonywali nasi
        przodkowie w Puszczy.

3. Klasy IV–VI szko³y podstawowej.
    Czas trwania: 30 min.
    -   Lekcja eliksirów. Celem zajêæ jest omówienie ro¶lin zielnych i ich wykorzystania przez ludzi.
    -   Czy w lesie s± szkodniki? Celem zajêæ jest zapoznanie uczniów z pojêciem szkodnika oraz wyja¶nienie,
        dlaczego poszczególne gatunki traktuje siê jako „szkodniki”, inne jako „po¿yteczne”. Wyk³ad na ekspozycji sta³ej
        po³±czony z prezentacj± kilkunastu gatunków owadów.
    -   Dzieje polowañ w Puszczy. Przedstawienie historii puszczy, jako ³owiska w³adców i znaczenie tego
        faktu dla ochrony przyrody. Omówienie sposobów polowañ.

4. Gimnazjum.
    Czas trwania: 60 min.
    -   Las naturalny, las gospodarczy. Celem zajêæ jest omówienie zasadniczych ró¿nic w strukturze lasu i wynikaj±cych
        z tego konsekwencji.
    -   Niezwyk³a Puszcza. Przedstawienie historii puszczy, jako unikalnego miejsca przyrodniczego, jako ³owiska w³adców.
        Znaczenie tego faktu dla ochrony przyrody. Omówienie sposobów polowañ.
    -   Czy w lesie s± szkodniki? Celem zajêæ jest zapoznanie uczniów z pojêciem szkodnika oraz wyja¶nienie, dlaczego
        poszczególne gatunki traktuje siê jako „szkodniki”, inne jako „po¿yteczne”. Wyk³ad na ekspozycji sta³ej po³±czony
        z prezentacj± kilkunastu gatunków owadów.

 

 

Ewa Moroz-Keczyñska
kustosz
Muzeum Przyrodniczo-Le¶nego BPN


 
  • Polish
  • English
home