Wiosenne warsztaty dla koordynatorów programu Ekozespołów |
W tym roku już po raz dziesiąty nauczyciele bliższych i dalszych okolic Puszczy Białowieskiej we współpracy z Białowieskim
Parkiem Narodowym realizują Szkolny Program Ekozespołów. Program zakłada nie
tylko różnorodne akcje na rzecz najbliższego otoczenia, ale także wszelkie
działania mające na celu poznawanie i ochronę przyrody.
Dziesiąta edycja programu koordynowanego przez nasz park ukierunkowana jest na rolę martwego
drewna w ekosystemie lasu. Stąd pomysł i wielka potrzeba szkolenia, które
odbyło się w minioną sobotę, 17 marca b.r. na terenie Obrębu Ochronnego Orłówka BPN – fragmentu Puszczy
od kilkudziesięciu lat objętego ochroną ścisłą.
Nauczyciele uczestniczący w tej edukacyjnej wycieczce z wielkim zainteresowaniem oglądali ślady zwierząt,
których życie nierozerwalnie związane jest z martwym drewnem – żerowiska
dzięciołów: trójpalczastego i białogrzbietego, będących rzadkimi gatunkami w
skali Europy. Ciekawostką okazał się fakt, że dzięcioł czarny zostawia ślady
swoich „posiłków" często w dolnych partiach pnia, a to dlatego, że tam właśnie
poszukuje przysmaków – mrówek gmachówek. Nauczyciele obserwowali również inne
„wizytówki" zwierząt saproksylicznych (związanych z martwym drewnem), np.
chodniki drążone przez larwy korników, kózkowatych czy innych chrząszczy –
gatunków cennych i zagrożonych, a charakterystycznych dla Puszczy z uwagi na
panującą tu różnorodność biologiczną.
Uczestnicy warsztatów mogli obejrzeć w naturze różne gatunki grzybów (np. zimówkę aksamitną czy niszczyka
jodłowego zasiedlającego drzewa skolonizowane przez kornika), a jednocześnie
skonfrontować w praktyce treści przekazane w trakcie wykładu poprzedzającego
wyjście terenowe. Po zakończeniu zajęć terenowych w Ośrodku Edukacji
Przyrodniczej odbyła się część ćwiczeniowa warsztatów. Zadanie nauczycieli
polegało na opracowaniu scenariuszy zajęć dotyczących znaczenia martwego drewna
i roli tego elementu w ekosystemie leśnym. Praca w zespołach okazała się
niezwykle owocna, a koncepcje przyrodniczych lekcji interesujące i bogate w: zadania,
gry edukacyjne i środki dydaktyczne – wszystkie mające na celu ukazanie, jak
olbrzymia jest rola martwego drewna. Autorskie robocze tematy to m.in. „Drzewo
i jego mieszkańcy", „Martwe drewno a życie lasu" czy adresowany do
gimnazjalistów: „Kiermasz pomysłów o martwych drzewach". Propozycje
doświadczonych pedagogów, jak zainteresować dzieci i młodzież niezbędnym dla
życia elementem lasu, okazały się bardzo różnorodne, np. gra edukacyjna „Od
nasionka do starego drzewa"; pomiary drzew w parku lub sąsiadującym ze szkołą
lesie, obserwacje terenowe: „Mikrokosmos martwej kłody", dramy, debaty, plakaty i konkursy plastyczne.
Wiedza i świadomość naszego społeczeństwa odnośnie wielkiej roli, jaką odgrywa
martwe drewno jest wciąż niewystarczająca. Nie wszyscy mamy świadomość, jak
wiele funkcji spełnia ten element lasu – m.in., że stanowi źródło związków
organicznych, azotowych, wody, służy jako miejsce wypoczynku, rozrodu, i schronienia,
nawet dla dużych drapieżników – rysi, oraz jest jedynym miejscem życia wielu
organizmów (tylko spośród bezkręgowców około 900 gatunków żyje wyłącznie w, lub
na martwym drewnie). Stąd konieczne jest, aby pracownicy parku prowadząc
edukację przyrodniczą, także poprzez Szkolny Program Ekozespołów propagowali wiedzę
o martwym – „żywym" drewnie wśród nauczycieli, przed którymi ważkie zadanie –
uświadomić swoich wychowanków, jak wielkim skarbem natury jest to, co pozornie
wydaje się niepotrzebne w lesie. Jedynie wtedy jest szansa na zachowanie tak
cennego elementu przyrody, bez którego o wiele uboższe i niepełne są ekosystemy leśne. Hanna Schmidt |