Regulamin konkursu wiedzy ekologicznej
„Różnorodność biologiczna i formy ochrony przyrody w Polsce”
I. Organizatorem konkursu jest Białowieski Park Narodowy. Adres siedziby parku: ul. Park Pałacowy 11,
17 – 230 Białowieża. Instytucje współpracujące w realizacji konkursu: parki narodowe, parki krajobrazowe, ośrodki edukacji ekologicznej, Uniwersytet w Białymstoku.
II. Konkurs adresowany jest do uczniów szkół gimnazjalnych:
współpracujących z parkami narodowymi, krajobrazowymi oraz wszystkich innych zainteresowanych szkół województwa podlaskiego.
III. Cele konkursu: z formami ochrony przyrody w Polsce
• zapoznanie z formami ochrony przyrody w Polsce, z walorami przyrodniczymi parków narodowych i krajobrazowych,
• uwrażliwienie na problemy ochrony środowiska i wszystkich jego elementów,
• uświadomienie różnorodności biologicznej Podlasia, podniesienie świadomości ekologicznej.
IV. Konkurs przebiega w dwóch etapach:
• etap szkolny (odbędzie się w szkołach, które zgłosiły chęć uczestnictwa w konkursie),
• etap wojewódzki (odbędzie się w Białowieskim Parku Narodowym).
V. Etap szkolny przeprowadzą komisje szkolne w dniu 7 października 2010 roku.
VI. Etap wojewódzki przeprowadzi komisja konkursu w Białowieskim Parku Narodowym (w Muzeum Przyrodniczo-Leśnym Białowieskiego Parku Narodowego w Białowieży) w dniu 8 listopada 2010 roku.
VII. Konkurs uzyskał Honorowe Patronaty: Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku, Regionu Podlaskiego NSZZ Solidarność, Starosty Hajnowskiego, Wigierskiego Parku Narodowego, Biebrzańskiego Parku Narodowego, Narwiańskiego Parku Narodowego, Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej, Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi, Ecotone, PRZYRODNICZE.pl
VIII. Organizator może wprowadzić zmiany w regulaminie konkursu.
IX. Informacje dodatkowe dotyczące poszczególnych etapów konkursu:
Etap szkolny
1. Będzie polegał na przystąpieniu do testu, będącego zestawem dwudziestu pięciu pytań o tematyce ekologicznej (tematyka z zakresu klas: I – III szkoły gimnazjalnej). Zestaw pytań przygotowuje koordynator konkursu – Białowieski Park Narodowy we współpracy z innymi instytucjami, następnie rozprowadza testy do szkół, które złożyły deklarację uczestnictwa w konkursie. Nauczyciele zobowiązani są do przeprowadzenia testów w swoich szkołach w dniu 7 października 2010 roku.
2. Do dnia 15 października 2010 roku nauczyciele zobowiązani są do przesłania wyników etapu szkolnego (w formie protokołów) koordynatorowi wojewódzkiemu.
3. Finaliści etapów szkolnych zostaną zaproszeni na szkolenie warsztatowe organizowane przez Białowieski Park Narodowy (szkolenie odbędzie się do dnia 29 października 2010 roku).
Etap wojewódzki
1. Do etapu wojewódzkiego – finału, odbywającego się w siedzibie Białowieskiego Parku Narodowego zakwalifikowani są uczniowie (maksymalnie po trzy osoby z każdej szkoły uczestniczącej w konkursie) – finaliści trzech pierwszych miejsc etapów szkolnych.
2. Finał konkursu na szczeblu wojewódzkim będzie składał się z części praktycznej i teoretycznej.
Część praktyczna będzie polegała na wykonaniu pracy badawczej*, albumu lub prezentacji do wybranego tematu** (prace powinny zawierać dokumentację fotograficzną lub ilustracyjną). Po zaliczeniu i ocenie nauczyciela (praca powinna być oceniona w skali sześciostopniowej i przesłana do siedziby Białowieskiego Parku Narodowego) zadania praktycznego, uczniowie mogą przystąpić do części teoretycznej, odbywającej się w dniu 8 listopada 2010 roku w Muzeum Przyrodniczo-Leśnym w Białowieży.
Część teoretyczna będzie polegała na przystąpieniu do testu, będącego zestawem pięćdziesięciu pytań (pytania będą dotyczyły walorów przyrodniczych obszarów chronionych Podlasia oraz zagadnień ekologicznych). Formą dogrywki (dotyczy pierwszych trzech miejsc) może być omówienie autorskiego zadania praktycznego.
3. Laureaci konkursu (dziesięć osób) otrzymają cenne nagrody rzeczowe. Wszyscy uczestnicy otrzymają dyplomy uczestnictwa w konkursie na etapie wojewódzkim.
4. Tematy: „Osobliwości przyrodnicze Podlasia”; „Gatunki inwazyjne a różnorodność biologiczna” proponuje się opracować w formie pracy badawczej.
* Poniżej przedstawiono sugestie i wskazówki dotyczące pracy badawczej.
• Podstawą pracy badawczej powinny być obserwacje i badania terenowe o charakterze inwentaryzacyjnym wykonane przez ucznia samodzielnie w terenie (np. opis fauny lub flory jakiegoś środowiska).
• Praca badawcza powinna być przygotowana w formie plakatu (poniżej przykładowy schemat) przedstawiającego: cele, założenia, otrzymane wyniki i wnioski.
Plakat powinien zawierać następujące części:
Część „tytułowa”: tytuł, imię i nazwisko autora oraz klasę, imię i nazwisko opiekuna pracy a także nazwę szkoły.
Strona pierwsza: streszczenie wyników i głównych wniosków pracy, oraz krótki wstęp z założeniami i uzasadnieniem celowości podjętych badań.
Strona druga: opis obiektów badawczych (należy opisać położenie terenu badań, daty obserwacji) i zastosowanych metod pracy (w tym sposoby zbierania i opracowywania wyników (ich uzupełnieniem może być dokumentacja fotograficzna badanych obiektów).
Strony trzecia i czwarta: przedstawienie wyników (opis przebiegu badań oraz otrzymane wyniki, opracowane np. jako wykresy, schematy).
Strony piąta i szósta: dyskusja wyników i cytowane piśmiennictwo (dyskusja ma stanowić podsumowanie pracy zawierające interpretację uzyskanych wyników wraz z próbami wyjaśnienia przyczyn uzyskania takich a nie innych wyników w odniesieniu do danych z piśmiennictwa).
** Tematy prac:
• Gatunki rzadkie i zagrożone – jak chronić?
• Osobliwości przyrodnicze Podlasia
• Sukces restytucji na przykładzie żubra
• Gatunki inwazyjne a różnorodność biologiczna